طلوع صبح

مؤلفه های اصلی انتظار

چکیده - فطری بودن حقیقت انتظار - مؤلف : محمدمهدی اعتصامی

به نظر می رسد که در میان مؤلفه های اصلی انتظار ظهور امام عصر(عج) و حکومت جهانی مهدوی اساسی ترین مؤلفه «فطری بودن حقیقت انتظار» است که در بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی جایگاهی ویژه یافته و بر آن تأکید فراوان شده است . هر امر فطری از زمان خاص و مکان خاص و مسلک و نزاد خاص فراتر می رود و مشمول نوع انسان در همهۀ زمان ها و مکان ها می شود. همچنین فطری بودن یک امر، زوال و تغییر و نیز اختلاف و تخلف در آن امر را منتفی می¬سازد. بر این مبنا، ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه» و حکومت جهانی آن حضرت مظهر و مرتبه ای از همان غایت و مقصودی است که در فطرت آدمی و ساختار وجودی او تعبیه شده و انسان ها به خاطر آن غایت خلق شده و ادامۀ حیات یافته اند.
بر این اساس، فطری بودن انتظار ظهور نیز در امتداد فطری بودن یک انتظار برتر و فراگیرتر، یعنی انتظار برای رسیدن به غایت خلقت انسان است.
وجه دیگری از انتظار مهدوی، اجتماعی بودن آن است که برخاسته از غایت و هدف اجتماعی ظهور یعنی حکومت جهانی عادلانه است که این نیز ریشه در فطرت آدمی دارد. خصوصیت این انتظار، تاریخی بودن است، بدین معنا که جامعه بشری در انتظار آن است که در ظرف زندگی جمعی دنیایی خود، در آخرین مرحلۀ حیات اجتماعی در روی زمین به جامعه ای توحیدی که یکی از مراتب غایت خلقت است، دست یابد.
در این مقاله سعی بر آن است که ارتباط میان غایه الغایات انسان و حقیقت عام انتظار تبیین شود و همچنین نشان داده شود که ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه» و حکومت جهانی آن حضرت در ظرف جامعۀ جهانی آخرالزمان، یکی از مراتب اصلی آن غایت مطلق است و انتظار ویژۀ این ظهور و این حکومت نیز امری فطری است و ریشه در خلقت انسان دارد.

جایگاه علم کلام در برنامۀ درسی

چکیده - جایگاه علم کلام در برنامۀ درسی - مؤلف : محمدمهدی اعتصامی

به نظر می رسد که در میان مؤلفه های اصلی انتظار ظهور امام عصر(عج) و حکومت جهانی مهدوی اساسی ترین مؤلفه «فطری بودن حقیقت انتظار» است که در بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی جایگاهی ویژه یافته و بر آن تأکید فراوان شده است . هر امر فطری از زمان خاص و مکان خاص و مسلک و نزاد خاص فراتر می رود و مشمول نوع انسان در همهۀ زمان ها و مکان ها می شود. همچنین فطری بودن یک امر، زوال و تغییر و نیز اختلاف و تخلف در آن امر را منتفی می¬سازد. بر این مبنا، ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه» و حکومت جهانی آن حضرت مظهر و مرتبه ای از همان غایت و مقصودی است که در فطرت آدمی و ساختار وجودی او تعبیه شده و انسان ها به خاطر آن غایت خلق شده و ادامۀ حیات یافته اند.
بر این اساس، فطری بودن انتظار ظهور نیز در امتداد فطری بودن یک انتظار برتر و فراگیرتر، یعنی انتظار برای رسیدن به غایت خلقت انسان است.
وجه دیگری از انتظار مهدوی، اجتماعی بودن آن است که برخاسته از غایت و هدف اجتماعی ظهور یعنی حکومت جهانی عادلانه است که این نیز ریشه در فطرت آدمی دارد. خصوصیت این انتظار، تاریخی بودن است، بدین معنا که جامعه بشری در انتظار آن است که در ظرف زندگی جمعی دنیایی خود، در آخرین مرحلۀ حیات اجتماعی در روی زمین به جامعه ای توحیدی که یکی از مراتب غایت خلقت است، دست یابد.
در این مقاله سعی بر آن است که ارتباط میان غایه الغایات انسان و حقیقت عام انتظار تبیین شود و همچنین نشان داده شود که ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه» و حکومت جهانی آن حضرت در ظرف جامعۀ جهانی آخرالزمان، یکی از مراتب اصلی آن غایت مطلق است و انتظار ویژۀ این ظهور و این حکومت نیز امری فطری است و ریشه در خلقت انسان دارد.